Siekiant užtikrinti sklandų svetainės veikimą, analizuoti lankytojų veiklą ir teikti individualizuotus skelbimus, šioje svetainėje yra naudojami slapukai ir socialinių tinklų įskiepiai. Slapukų ir įskiepių naudojimą galite pasirinkti patys nustatymuose. Daugiau informacijos Privatumo politikoje.
Prekės krepšelyje
Jūsų krepšelis tuščias
Išsirinkus norimas paslaugas, spauskite mygtuką "Į krepšelį"
„BookitNow“ yra įmonių grupės „Gera Dovana group“ dalis.

Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

2023-11-16

Vitaminas D - kaip juo papildyti organizmą?

Vitaminas D yra vienas iš svarbiausių vitaminų mūsų organizmui. Jis padeda reguliuoti kalcio ir fosforo kiekį kraujyje, kurie yra būtini kaulų ir dantų sveikatai, taip pat vaidina svarbų vaidmenį imuninės sistemos veikloje, raumenų funkcijose ir daugelyje kitų procesų organizme. Vitaminas D gaminamas organizme veikiant ultravioletinei saulės spinduliuotei. Tačiau šiuolaikiniame pasaulyje, kai daugelis žmonių praleidžia daug laiko uždarose patalpose, vitamino D trūkumas yra gana dažnas. Šio vitamino trūkumas gali sukelti įvairių sveikatos problemų. Jei manote, kad Jums gali trūkti vitamino D, pasitarkite su gydytoju ir atlikite reikiamus tyrimus. Esant trūkumui, gydytojas paskirs vitaminus ar kitą gydymą.  

Paruošėme Jums informaciją apie tai, kaip papildyti vitamino D atsargas, koks vitaminas D geriausias, kokie simptomai pasireiškia kai jo trūksta ar yra per daug, kiek vartoti vaikams, suaugusiems.  

Vitaminas D - kas tai?  

Vitaminas D yra vienas iš svarbiausių vitaminų, kurio pakankamu kiekiu organizme ypatingai reikia susirūpinti pasibaigus vasarai. Vitaminas D turi ir kitą pavadinimą - kalciferolis. Pats vitaminas D yra toks vitaminas, kuris tirpsta riebaluose. Daugiausiai jo organizmas pagamina odoje, tačiau dalį gauname ir su maistu ar maisto papildais. Vasarą šio vitamino mūsų odoje pasigamina daugiausiai. Kadangi pagrindinis šaltinis, kuris veikia vitamino D gamybą - saulės spinduliai. Būtent šiuo būdu organizmas gauna 9/10 visos reikiamos normos. Su maistu gauname tik 1/10 reikiamos normos.   

Vitaminas D susideda iš dviejų atskirų vitaminų - vitamino D2 ir vitamino D3. Dar kitaip šie D vitaminai vadinami ergocalciferoliu ir cholekalciferoliu. Šiuos abu vitaminus mūsų organizmas pasisavina iš augalinės ir gyvulinės kilmės produktų. Mūsų organizmui svarbiausias yra vitaminas D3. Jo trūkumas organizmui daro didesnę įtaką nei vitamino D2 trūkumas.  

Dalinamės vaizdo medžiaga, kurioje įdomiai pasakojama kas yra vitaminas D, kur jo gauti ir kuo jis svarbus mūsų organizmui.  

KODĖL VITAMINAS D SVARBUS ORGANIZMUI?  

Vitaminas D organizme vaidina tikrai svarbų vaidmenį. Jis atsakingas už daugybę organizmo funkcijų, todėl šio vitamino nauda nenuginčijama. Vitaminas D vaikams, suaugusiems ar kūdikiams yra būtinas, nes jis padeda organizmui atlikti daug gyvybiškai svarbių funkcijų, palaiko gerą įvairių organų veiklą.   

  • Kalcio ir fosforo pasisavinimas. Vitaminas D atsakingas už kalcio ir fosforo pakankamą kiekį organizme. Jis padeda geriau įsisavinti kalcį bei fosforą žarnyne, taip pat kraujyje padeda palaikyti normalų kalcio kiekį.  

  • Kaulų būklė. Vitaminas D pagerina mineralų ir kaulų apykaitą. Jei vitamino D organizme pakankamai, reiškia, kad turite mažesnę tikimybę, kad traumos, griuvimo atveju Jums lūš kaulai. Vitaminas D svarbus kūdikiams, ypatingai pirmaisiais jų metais, kol kaulai dar vystosi. Vitaminas D užkerta kelią rachito vystymuisi (kaulų suminkštėjimas ir deformacija). Vitaminas D padeda užkirsti kelią ir tokioms kaulų ligoms, kaip osteoporozė.  

  • Raumenų vystymasis. Raumenų skausmas taip pat gali būti susijęs su vitamino D trūkumu. Vitaminas D yra atsakingas ir už normalią raumenų funkciją. Šis vitaminas taip pat atsakingas ir už testosterono gamybą, kuris yra būtinas raumenims vystytis.  

  • Imunitetas. Vitamino D trūkumas gali iššaukti tokias ligas, kaip cukrinis diabetas, inkstų ligos, arterinė hipertenzija. Vitaminas D svarbus net 36 skirtingiems žmogaus audiniams ir organams. Esant vitamino D trūkumui galima susirgti storosios žarnos, kiaušidžių ar prostatos vėžiu, įvairiais alerginiais susirgimais. Vitaminas D padeda palaikyti normalų imuninės sistemos darbą, taip sumažindamas įvairių susirgimų tikimybę. 

  • Nervinė sistema. Vitaminas D įtakoja ir mūsų nervinės sistemos darbą. Jo trūkumas gali sukelti didesnį nervingumą, nuotaikų kaitą, kartais tai gali virsti netgi depresija.    

  • Mažesnė vėžio rizika. Reikiamas vitamino D kiekis daugiau nei 50 % sumažina vėžinių susirgimų tikimybę.  

Beje, įdomus pastebėjimas, kad vitamino D daug trūksta net ir tiems, kurie nuolat gyvena saulėje. Taip yra todėl, kad žmonės įvairiais būdais bando apsisaugoti nuo saulės, tepa kremus su didele SPF apsauga. Visa tai neleidžia patekti pakankamai UV spindulių į organizmą, dėl ko suprastėja vitamino D gamyba.  

VITAMINO D TRŪKUMAS  

Ilgainiui vitamino D trūkumas pasireiškia pačiais įvairiausiais sveikatos sutrikimais. Su šio vitamino trūkumu susiduria daugiau nei 50 % pasaulio žmonių. Jautriausios žmonių grupės - senyvo amžiaus žmonės, maži vaikai, kūdikiai, taip pat žmonės, kurie dažnai serga įvairiomis ligomis ir turi silpnesnį imunitetą.   

Esant vitamino D trūkumui išryškėja šie simptomai:  

  • Dažnas sergamumas. Kai organizme atsiranda vitamino D trūkumas susilpnėja imuninė sistema. Štai tuomet organizmas tampa neatsparus įvairiems virusams ir bakterijoms. Kai trūksta vitamino D dažniau kartojasi peršalimo ligos, gripas ar kitos virusinės infekcijos.   

  • Nuovargio jausmas. Jei jaučiate, kad nuolat trūksta energijos, norisi tik gulėti, ištisai jaučiatės pervargę, esate prastos nuotaikos - tai gali būti taip pat vitamino D trūkumo požymis. Tokia savijauta gali varginti net ir esant nedideliam vitamino D trūkumui.   

  • Nervingumas, prasta nuotaika, depresijos požymiai. Esant vitamino D trūkumui susilpnėja ir nervinė sistema. Ypatingai tai pasireiškia vyresnio amžiaus žmonėms. Organizme atstačius vitamino D optimalų kiekį sušvelnėja netgi depresijos požymiai.   

  • Ilgai nesugyjančios žaizdos. Trūkstant vitamino D, organizmas prasčiau kovoja su įvairiomis infekcijomis bei uždegiminiais procesais. Taip pat prasčiau gyja žaizdos.   

  • Plaukų slinkimas. Kai trūksta vitamino D gali gausiai slinkti plaukai. Šis požymis dažniausiai pasireiškia moterims.   

  • Skausmas. Žmonės, kuriems nuolat skauda nugarą, raumenis, taip pat turėtų pasitikrinti, ar netrūksta vitamino D.  

Esant vitamino D trūkumui pasireiškia ir daugiau įvairių simptomų - sulėtėja medžiagų apykaita, kaulai pasidaro trapesni, padidėja rizika susirgti tokiomis ligomis, kaip širdies ligos, diabetas, autoimuninės ligos, vėžys. Žinoma, tai nereiškia, kad šios ligos atsiranda vien dėl vitamino D trūkumo. Tačiau atlikus įvairius tyrimus paaiškėjo, kad žmonėms sergantiems įvairiomis ligomis tuo pačiu pasireiškė ir vitamino D trūkumas.  

VITAMINO D PERTEKLIUS 

Nors dažniausiai kalbama apie vitamino D trūkumą, tačiau pavojingas sveikatai gali būti ir vitamino D perdozavimas. Tai nutinka tuomet, kai papildai vartojami nuolat, nedaromi tyrimai stebėti vitamino D normai. Vitamino D perdozavimas kartais sukelia panašius požymius, kaip ir jo trūkumas.  

Vitaminas D kūdikiams dažniausiai rekomenduojamas nuo kelių mėnesių. Tačiau net ir kūdikiams reikėtų duoti jo saikingai ir išsitirti ar jis tikrai reikalingas. Jei kūdikiui pasireiškia dažnas dirglumas, suprastėja miegas, dingsta apetitas, vaikutis nori nuolat gerti, jį pykina, pastebėjote, kad prastai auga svoris, ėmė per dažnai šlapintis ar imti viduriuoti, tapo vangesnis, žinokite, kad tai gali būti rimtas signalas, kad organizme per daug vitamino D. Tokiu atveju būtinai kreipkitės į gydytoją ir atlikite reikiamus tyrimus. Kaip elgtis toliau taip pat rekomenduos vaikučio gydytojas.   

Vitaminas D suaugusiems taip pat kartais perdozuojamas. Perdozavus šio vitamino suaugusiems žmonėms taip pat atsiranda troškulys, dažnai šlapinamasi, jaučiamas raumenų silpnumas, taip pat gali sukilti spaudimas, padidėti cholesterolio kiekis kraujyje. Pajutus šiuos simptomus rekomenduojama pasidaryti tyrimą ir išsiaiškinti ar neperdozavote vitamino D.   

 

VITAMINO D TYRIMAS  

Turbūt didžiajai daugumai žmonių Lietuvoje vitamino D daugiau ar mažiau trūksta. Tačiau, kad sužinoti tiksliai, reikalingas specialus vitamino D lygio tyrimas. Juo nustatoma kiek vitamino yra organizme. Tuomet medikai galės paskirti tinkamą dozę vitamino D, jei jis reikalingas. Dažniausiai rekomenduojama vitaminą D vartoti ištisą mėnesį be pertraukų. Po to vėl pakartoti tyrimą ir sužinoti ar vitamino norma organizme stabilizavosi. Taip pat specialistai nerekomenduoja rinktis iš karto didelės dozės šio vitamino. Stipriausias vitaminas D gali būti mažiau įsisavinamas nei silpnesnis, kurio gaunama po truputį.  

Tam, kad vitamino D tyrimas būtų tikslus, geriausia jo nevartoti bent dvi savaites iki tyrimo dienos. Normalia norma organizme yra laikoma 30 - 50 ng/ml (kitaip dar matuojama nuo 75 nmol/l iki 125 nmol/l).  Jei organizme vitamino D kiekis yra žemesnis nei 20 ng/ml (mažiau nei  50 nmol/l) - tai laikoma sunkiu vitamino D trūkumu. Lengvas vitamino D trūkumas kai organizme vitamino D kiekis yra 20 – 30  ng/ml (50 – 75 nmol/l). Kai vitamino D organizme daugiau nei 50 ng/ml (125 nmol/l) - tai laikoma hipervitaminoze  

Vitaminas D dienos norma suaugusiems gali skirtis, todėl būtina pasitarti su šeimos gydytoju. Įprastai suaugusiems dienos norma yra 2000IU per parą. Profilaktiškai pakanka 1000IU per parą, o sergant galima dozę didinti iki 4000IU. Taigi, jei trūksta vitamino D, dažniausiai Jums bus rekomenduotinas vitaminas D 4000 IU. Dažnai klausiama per kiek laiko atsistato vitaminas D, tačiau tikslaus atsakymo nėra, viskas priklauso nuo bendro žmogaus organizmo ir vitamino įsisavinimo. Įprastai geriant padidintą vitamino D dozę, vitaminas atsistato per mėnesį. Todėl išgėrus kursą būtina tyrimus pakartoti.  

Vitaminas D kūdikiams - kiek jo duoti?  

Tai dažnas mamų klausimas, kurios tikrai ne kartą girdėjo apie vitamino D trūkumą ir nori, kad jo vaikučiui netrūktų. Gydytojų rekomendacijoms kūdikiui profilaktiškai reikėtų duoti nuo 500 iki 1000 TV per parą. Tačiau vasarą kūdikiui vitamino D duoti nebūtina. Geriau pasimėgaukite saulės voniomis. Taip vaikutis natūraliai gaus reikiamą kiekį vitamino D.  

Dar vienas svarbus klausimas – nuo kada kūdikiams skiriamas vitaminas D? Įprastai sveikiems kūdikiams vitaminą D gydytojai rekomenduoja pradėti vartoti nuo 4 savaičių, tačiau jei vaikutis gimė per anksti vitaminą D gali paskirti ir anksčiau. Kiekvienu atveju skiriama atsižvelgiant į vaikutį, jo svorį, vystymąsi. Todėl visuomet pasitarkite su gydytojais.  

KUR YRA VITAMINO D? 

Daugiausiai vitamino D mes gauname iš ultravioletinių saulės spindulių. Tam, kad gautumėte pakankamai vitamino D užtenka saulėje pabūti iki pusvalandžio. Per tą laiką Jūsų organizmas gaus tokį saulės spindulių kiekį, kuris prilygs su papildais gautus 10 000 – 25 000 TV vitamino D. Apsauginiai kremai su SPF apsauga sumažina vitamino D pasisavinimą iš saulės mažiausiai 50 %. Kiek pasigamins vitamino D priklauso ir nuo žmogaus amžiaus. Jaunesniems jis pasigamina daug greičiau.   

Su saule gauti pakankamą vitamino D kiekį galima per kelias dienas. Tačiau vitaminas D turi tokią savybę - ilgai neužsilaiko organizme. Tad jau po poros savaičių jo atsargas vėl reikėtų papildyti.   

VITAMINAS D MAISTO PRODUKTUOSE 

Su maistu mes gauname vos 10 – 15 % reikalingos vitamino D paros normos. Kad ir kaip norėtųsi, tačiau vitamino D maisto produktuose randama retai. Tik keletas produktų jo turi tiek, kad organizmas bent dalį galėtų pasisavinti.  

Daugiausiai vitamino D randama riebioje žuvyje - lašiša, silkė, skumbrė, tunas, sardinės. Taip pat vitamino D yra ir kiaušinio trynyje, svieste, sūryje. Labai daug vitamino D randama menkių kepenyse. Iš šių produktų gaunamas vitaminas D3.  

Vitaminas D2 randamas augalinės kilmės produktuose  - alyvuogių ar saulėgrąžų aliejuje, grybuose, avižose, tamsiai žalios spalvos daržovėse. Vitaminas D organizme kaupiasi negausiai, todėl jo atsargos gana greitai baigiasi. Deja, tačiau su maistu gauti pakankamai šio vitamino neįmanoma. Reikėtų suvalgyti milžiniškus kiekius išvardintų maisto produktų, kad priartėti prie reikiamos paros normos. 

VITAMINAS D IŠ MAISTO PAPILDŲ  

Esant vitamino D trūkumui dažniausiai paskiriami maisto papildai. Ypatingai rekomenduojama papildus vartoti šaltuoju metų laiku, prasidėjus rudeniui ir visą žiemą. Tačiau tikrai nereikėtų patiems imtis savigydos. Vitaminą D vartoti reikia tiksliai pagal gydytojo ar vaistininko nurodymus. Taip būsite garantuoti, kad neperdozuosite šio vitamino. Kiekvienas preparatas naudingas tik tuomet, kai organizmui jo tikrai reikia ir jis vartojamas tiksliai, kaip nurodyta. Kalbant apie maisto papildus, vitaminas D būna ampulėse, kapsulėse, lašeliais, kramtomose tabletėse, vandens pagrindu yra net ir purškiamas. Tereikia išsirinkti Jums priimtiniausią variantą.  

Kalbant prie vitamino D papildų vartojimą, reikia paminėti, kad galite išgirsti ir apie dideles vienkartines jo dozes. Tačiau labiau rekomenduotinas yra kasdieninis vitamino D vartojimas. Didelės dozės skiriamos tik ypatingais atvejais, be to, esant tam tikrų organų sutrikimams net ir gavus didelę vitamino D dozę organizmas gali jo nepasisavinti. Mažiems vaikams bei kūdikiams vienkartinės didelės vitamino D dozės yra nerekomenduojamos.  

Dažnai klausiama, kada geriau gerto vitaminą D. Tinkamiausio laiko kada vartoti šį vitaminą nėra, tačiau dažniausiai gydytojai rekomenduoja vitaminą D gerti valgio metu arba iškart po valgio. Taip jis geriau įsisavinamas.  

Vitamino D kaina nėra didelė ir prieinama kiekvienam žmogui. Žinoma, kaina priklauso ir nuo dozės bei papildų formos. Skysto pagrindo vitaminas D brangesnis, nei tabletėmis.  

SOLIARIUMAI IR VITAMINAS D 

Turbūt daugeliui aktualus klausimas - ar lankantis soliariume įmanoma gauti reikalingų UV spindulių, kurie paskatins organizme vitamino D gamybą? Viskas priklauso nuo soliariumo lempų ir kokius UV spindulius jis skleidžia. Tam, kad gamintųsi vitaminas D soliariumas turėtų skleisti UVB spindulius. Jei soliariumo lempos skleidžia UVA spindulius, vitamino D atsargų papildyti tikrai nesitikėkite.   

 
Tačiau soliariumų studijos vis labiau atsižvelgia ne tik į įdegio skatinimą, bet ir į saugumą bei tinkamų UV lempų parinkimą. Tad tikrai daug kur rasite soliariumą, kuriame lempos skleidžia UVB spindulius. Beje, apie tai, kad soliariume gaunami UV spinduliai padeda paskatinti vitamino D gamybą kalba Švedijos bei Kanados mokslininkai. Jie atliko ne vieną tyrimą ir įrodė, kad deginimasis soliariume skatina ir vitamino D gamybą. Žinoma, reikėtų nepamiršti, kad per dažnai šiuo malonumu lepintis taip pat nerekomenduojama. Viskas reikalingas saikas. 

Taigi, rekomenduojame pasidaryti vitamino D tyrimą, jaučiant bet kokius simptomus, kad Jums gali trūkti šio vitamino. Jei vitamino D norma bus normali, galėsite tiesiog pasidžiaugti, kad esate vienas iš tų laimingųjų, kuriems nėra trūkumo ar pertekliaus. Na, o jei vitamino trūks, tuomet gydytojas pasiūlys tinkamiausią būdą kaip papildyti jo atsargas. 

Atgal